sunnuntai 9. lokakuuta 2011

Espanjan matkamme 2009

Ajattelin vähän kertoa matkastamme, jonka teimme vuonna 2009 Espanjaan. Ajoimme kotoamme ensin Helsinkiin, josta alkoi lauttamatka kohti travemundia. Lauttamatka kesti puolitoista vuorokautta. Olimme illalla klo 23 Saksassa Travemundessa, josta lähdimme autolla ajelemaan kohti ranskaa. Ajatus oli sellainen, että yövymme autossa tai tarvittaessa otamme hotellin matkalla, mutta jo alkumatkasta meidän puolitoista vuotias poika alkoi itkeä sellaista kipeää itkua, joten päätin tarkistaa tilanteen ja tunsin, että hän oli tosi kuuma. Pysähdyimme rekkaparkkiin ja aloin lääkitsemään pientä potilastamme ja mittasin kuumeen, joka oli 40,5. Laitoin hänelle suppoja ja vähensin vaatetta ja jatkoimme matkaa. Yöllä tuli väsymys ja päätimme pysähtyä nukkumaan jälleen rekkaparkkiin, jossa on mahtavat tilat kyllä. Kaikki lapsemme nukkuivat sikeää unta. Meillä on minibussi auto. Meidän pikku potilas nukkui tosi levottomasti, joten ei väsymyksestä huolimatta uni tullut itselle silmään ja mieheni nukkui tuolloin ehkä pari tuntia, jolloin hän heräsi ja totesi että parempi jatkaa matkaa, että saadaan poika lääkäriin. Tiesimme, että ranskassa on turha viedä, jos ei ole tietysti aivan pakko, koska he eivät ymmärrä englantia, tai niin olimme saaneet monilta tutuiltamme kuulla ja saman kyllä totesimme kun pysähdyimme aamupalalle huoltoaseman pihaan. Eli ylitimme Ranskan rajan aamulla kahdeksan aikaan, Yöllä ajoimme Saksan läpi. Päivästä tuli kuuma ja minä lääkitsin poikaamme säännöllisesti. Onneksi autossamme on ilmastointi, että sai viileää ilmaa kuumepotilaalle. Lapset olivat kyllä koko ajan tosi reippaita ja helppoja matkalaisia. Teimme päätöksen, että ajamme yhtä soittoa vessakäyntejä ja auton- ja ruokatankkauksia lukuunottamatta Espanjaanm jotta voimme viedä lapsemme lääkäriin ja sen me  teimme. Siis ajoimme 42 tuntia Travemundesta laskettuna ja olimme ajaneet tuossa ajassa Saksan, Ranskan ja Espanjan läpi eli yhteensä 3000 km. Perillä oltiin torstai aamuna yhdeksän aikaan ja ensin veimme lapsemme lääkäriin , joka totesi, että lapsellamme on tosi ärhäkkä korvatulehdus, johon hän sai antibiootti kuurin. Olimme Espanjassa 3kk yhteensä. Minä pidin lapsille koulua, nautimme perheen yhteisestä ajasta, uimisesta, auringosta ja kiireettömyydestä. Se oli niin upeaa, että ei voi sanoin kertoa.

lapsiamme välimeren aalloissa, suolaista oli, mutta silti ihanaa ja oikeasti todella hyvää teki meidän atoopikkojen iholle